Tchadiska staten vill stötta förskolekoncept

av | jun 25, 2025 | Förskoleklasser i Tchad, Projektrapport, Tidning

Förskoleprogrammet i Guerra-regionen i Tchad är ett framgångsrecept som bidrar till efterfrågan av förskolor från andra byar och språkgrupper. Landets utbildningsministerium är väl medvetet om dess positiva inverkan. Den tchadiska staten söker därför nu efter finansiering för att experimentera med att använda vår partner FAPLN:s förskolekoncept i andra provinser i landet. 

Folk&Språk har stöttat förskoleprogrammet sedan 2018. De första två åren hade vi hjälp av SIDA-medel, men sedan 2020 har vi stöttat med endast egna insamlade medel. FAPLN (Fédération des Associations de Promotion des Langues Nationales) är vår lokala partner som driver programmet och de gör det med bravur. Det som gör dessa förskolor unika är att barnen här lär sig grunderna till att läsa och skriva på sitt respektive modersmål. Den vanliga skolan är sedan på franska, och eftersom många barn inte kan franska så pass bra leder det till många avhopp från skolan.

Guerra-regionen är ett språkrikt område ungefär lika stort som södra Sverige (från Skåne upp till Västergötland/Östergötland) och det talas cirka 25 språk. I år drivs 123 förskolor i FAPLN:s regi med 3 198 elever i 15 av Guerra-regionens språk. Det är en ökning mot förra året då man hade 107 förskolor och 3 047 elever.

En pappa till ett barn som avslutade förskolan förra året vittnar om att det är tack vare förskolan som hans barn ville fortsätta till vanliga skolan direkt utan avbrott. Han uppmanar andra föräldrar att skriva in sina barn i förskoleklasserna. 

Visionen är att dessa förskolor framöver ska kunna drivas utan finansiella medel utifrån. Man arbetar däråt men har en bra bit kvar. Tanken är att varje by som har en förskola ska ha ansvar för att bygga en liten bod där klassen kan hålla till. Barnen behöver ha skydd från väder och vind eftersom de annars riskerar att bli sjuka. Men detta kan vara svårt för en fattig bybefolkning som vissa tider under året inte ens har egen brödföda att livnära sig på. I flera byar fungerar det därför inte.

En annan bra väg till självunderhåll är att det i flera byar startats föreningar som kallas Mother of Students Associations. Dessa föreningar, som består av föräldrar till barnen i förskoleklasserna, har till uppgift att få förskolan att fungera bra. De jobbar också för att öka medvetenheten bland föräldrar om förskolans betydelse, de samlar in råvaror från familjer som används till den dagliga gröten som barnen får, de utarbetar strukturer för att ta emot barn och övervakar frågan om barnhygien och dricksvatten med mera.

I flera byar där förskolor bedrivs är dessa föreningar i drift, men i vissa byar finns inga kandidater till uppgiften och uppdraget är ännu inte förankrat.

Folk&Språk har under flera år sett den positiva inverkan som förskola på modersmålet har för både barnen och familjernas framtid. Vi vill tacka alla givare som bidrar till att de 123 klasserna kan hålla igång!

Catharina Karlhager

Mer läsning

Kickoff på Kåfalla

Kickoff på Kåfalla

I början av september samlades personal från Folk&Språks huvudkontor tillsammans med representanter från styrelsen...

läs mer